Heeft jouw website al een beveiligd HTTPS adres?

Check of jouw website al goed beveiligd is

Check de beveiliging van je eigen website eens. Bekijk in de adresbalk van je browser jouw URL. Zie je voor je URL een icoontje met een uitroepteken staan of wordt er een slotje weergeven? In dit laatste geval hoef je je geen zorgen te maken. Jouw site is prima beveiligd. Staat er echter een uitroepteken voor, dan is het verstandig om binnenkort actie te ondernemen. Test je website hier.

Nog geen HTTPS website? Ga snel over tot een goede beveiliging.

Wanneer bij jouw webadres een uitroepteken wordt weergeven dan beschik je over een HTTP URL. Dit wil zeggen dat je website niet optimaal beveiligd is tegen kwaadwillende partijen die persoonlijke gegevens proberen te onderscheppen. Wil je je bezoekers dus een veilig gevoel geven en laten zien dat jij een betrouwbare partij bent, zorg dan snel dat je een SSL-certificaat bemachtigt.

Waar staat HTTPS voor?

HTTPS is de afkorting voor ‘HyperText Transfer Protocol Secure’. Secure is dus de aanvulling op het verouderde HTTP adres. HTTPS zorgt ervoor dat gegevens van verkeer, bezoekers dus, versleuteld worden. Op deze manier lopen je bezoekers veel minder risico dat hun persoonsgegevens worden onderschept door partijen die hier misbruik van willen maken. Deze gegevens kunnen bijvoorbeeld uit namen en mailadressen bestaan. Maar zeker gevoelige informatie als creditcardgegevens, wachtwoorden of zeer persoonlijke informatie dienen goed beschermd te worden.

Het SSL certificaat verkrijgen

Om de HTTPS status te verkrijgen is het noodzakelijk voor website eigenaars om het SSL certificaat te behalen (Secure Socket Layer). Niet alleen is dit verplicht gesteld door de Nederlandse wet voor e-commerce ondernemers, zelf wil je uiteraard ook dat de gegevens die je beheert beschermd zijn. Met een HTTPS URL laat je je klanten en websitebezoekers zien dat je waarde hecht aan veiligheid en dat je hun gegevens waarborgt.

Het effect van SSL op je ranking in Google

De gegevensbescherming en het vertrouwen van je bezoekers en klanten is enorm belangrijk, maar er is nog een andere consequentie die een onbeveiligde site kan hebben, namelijk je ranking, ofwel je plaats in het zoekresultaat van Google. Google waardeert websites op basis van relevantie én veiligheid. In het algoritme van Google is opgenomen dat veilige HTTPS sites net iets hoger worden gewaardeerd in de ranking. Met het correct implementeren van een SSL-certificaat kun je dus een klein voordeel behalen in het kader van jouw positie in zoekresultaten.

SSL-certificaat en de AVG wet

De nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbescherming, die vanaf 25 mei 2018 van kracht zal gaan, benoemt onder andere de plicht tot het melden van (mogelijke) datalekken. Het is verstandig hiervoor een protocol klaar te hebben liggen, maar je hoopt het natuurlijk nooit te hoeven toepassen. Door je website te beveiligen verklein je de kans op datalekken aanzienlijk.

Hoe kom je aan een betrouwbaar SSL-certificaat?

Wanneer je het SSL-certificaat aanvraagt bij een legitieme aanbieder, zal hij in staat zijn een server certificaat mee te leveren. Dat wil zeggen dat de server waarop de data van jouw bezoekers wordt opgeslagen betrouwbaar is. Je klanten kunnen dat op hun beurt ook inzien, waardoor je als een transparante en betrouwbare organisatie beschouwd zult worden.

Hoe kunnen wij je helpen?

Heb jij een website of webwinkel maar nog geen HTTPS URL? Neem dan even contact met ons op, dan helpen we je verder in het verkrijgen van het SSL-certificaat. Ben je al een relatie van Polder Knowledge, of klant bij onze dochteronderneming Redknot Hosting? Dan zullen we je direct benaderen als je nog niet over een HTTPS URL beschikt.

Nog geen HTTPS URL?

Heb jij een website of webwinkel maar nog geen HTTPS URL? Neem dan even contact met ons op.

Share This