Artificial Intelligence vs. creativity

Computers kraken Creativiteit

Dat veel van de hedendaagse beroepen geen toekomst hebben wist je vast al. In Nederland alleen al zullen naar schatting de komende 20 jaar maar liefst 2 tot 3 miljoen banen verdwijnen als gevolg van robotisering. Benieuwd of jouw baan ‘future proof’ is? Kijk dan hier maar eens: willrobotstakemyjob.com

Nieuw is het ook al niet! De industriële revolutie en verdere technologische ontwikkeling hebben veel welvaart gebracht. Tegelijkertijd verloren ook veel mensen hun baan. Zo werd de melkboer de dupe van de koelkast, lantaarnopstekers van de gloeilamp en de vliegtuigluisteraar (huh?) van de radar. Nu zijn er de blockchain, mobiel internet, internet of things, 3D-printers, kunstmatige intelligentie (A.I.) en robots, om er maar een paar te noemen.

Naast beroepen die verdwijnen zullen er door deze technologische vooruitgang ook nieuwe beroepen ontstaan. Wie had er tien jaar geleden gehoord van een ‘social media manager’? Grote kans dat mijn dochter van 8 maanden een nog niet bestaand beroep zal uitoefenen. Een baan waarin ze zal samenwerken met die nieuwe technologie.

Creativiteit vs. A.I.

Maar hoe zit het met de creatieve beroepen zoals schrijvers, kunstenaars, musici, ontwerpers en koks? Worden die overbodig? Het creatieve proces lijkt me lastig te automatiseren of over te nemen door kunstmatige intelligentie. Lastig, maar niet ondenkbaar. De eerste tekenen van artificiële creativiteit heb ik al gezien. Moet ik me als (UX/UI) designer zorgen maken?

Nu liggen aan de basis van al die creativiteit evengoed allerlei regels. Als designer ken ik de kleurenleer, de gulden snede en typografische do’s and dont’s. Kunstmatige intelligentie kan prima leren wat de ingrediënten zijn voor succes en die herhalen. Bijvoorbeeld door het alle pop-hits te ‘voeren’, die te laten analyseren en het succes-element laten reproduceren in een nieuwe hit. Maar dan teren we op oud succes en wordt het evengoed saai en voorspelbaar.

Worden de creatiefste ideeën niet juist geboren door de simpele gedachte: what if..? In feite rebels gedrag, tegen de stroom in durven gaan. Ik ben geen expert op het gebied van neuromarketing, maar ik weet wel dat ons brein lui is. We zijn dol op voorspelbare patronen die aansluiten bij wat we verwachten. Wat dat betreft sluit ons brein prima aan bij kunstmatige intelligentie. Maar wil je geprikkeld en geraakt worden, dan kan een tijger geen kwaad. Zie je, het werkt nu al. Je hippocampus (een belangrijk gebied voor het geheugen) registreert een afwijking. In een wereld vol patronen zijn we dol op doorbrekingen. Een tijger die geen kwaad kan, nou jij weer A.I.

Het gaat erom wanneer we die regels breken, er van afwijken om juist onderscheidend te zijn. Wanneer we ervoor kiezen onlogische keuzes te maken om onze boodschap over te brengen. Maar is een ‘fuck the rules’ factor wenselijk gedrag van kunstmatige intelligentie? De filosofische kant in deze post heb ik buiten beschouwing gelaten. Leuk voor rond een kampvuur, dan vragen we Skynet er ook bij.

Voorbeelden kunstmatige intelligentie

Artificial design

Kan artificial intelligence (een website) voor je ontwerpen (en maken)? Ik ben nog niet overtuigd, maar onderstaande diensten denken van wel.

  • The Grid, websites that design themselves. The grid.io maakte deze claim anderhalf jaar geleden, het doet dit door tekst en beeld te verzamelen en te analyseren en in no-time een website te creëren.
  • WIX.com bestaat al als dienst om zelf en zonder code een website in elkaar zetten. Ook WIX is bezig met artificial design (Wix ADI). De dienst is nog niet beschikbaar, maar je kunt je alvast wel registreren. Check ook hun demovideo.
  • Last but not least, Adobe Sensei. Een experimenteel framework van Adobe waarin kunstmatige intelligentie en machine learning zijn geïntegreerd. Adobe Sensei richt zich op complexe uitdagingen in de design-, document- en marketinggebieden. Het is ‘één van hun grootste strategische investeringen’, zegt Shantanu Narayen (CEO Adobe).

Muziek maestro

Aiva is een kunstmatige intelligentie die in staat is muziek te componeren. Aiva heeft de kunst van het musiceren geleerd door duizenden partituren van de grootste componisten (Mozart, Beethoven, Bach, …) te analyseren om het vervolgens in een mathematisch model om te zetten.

Om de echtheid van de composities te toetsen werden deze aan de zogenaamde turingtest onderworpen. Kort gezegd, gelooft iemand dat dit mensenwerk is? Geen van de ondervraagden had in de gaten dat de componiste een A.I. was.

Nu ben ik wel onder de indruk, luister maar eens: Symphonic Fantasy in G Sharp Minor “The Awakening”.

Kunst of kitsch

De Interactive Robotic Painting Machine maakt abstracte kunst en reageert op omgevingsgeluiden. De robot gebruikt de geluiden van gesprekken, achtergrondgeluiden en zijn eigen gezoem om het artistieke scheppingsproces te beïnvloeden. Een andere uitvinder creëerde de e-David. Deze machine bestudeert hoe kunstenaars hun werk maken en proberen dit te imiteren.

Google doodles

https://storage.googleapis.com/gweb-ai-experiments.appspot.com/5855-Thumbnail.mp4Op basis van je doodles (krabbels) ‘herkent’ Google wat je bedoelt. En, Google wordt er steeds beter in, het leert namelijk van onze ‘do you mean…’ feedback. Mijn doodle experiment was meteen duidelijk in elk geval. Leuk om te doen, www.autodraw.com

Gedichten

Op poetweet.com.br vond ik een website die poëzie maakt van jouw tweets. Ik heb het geprobeerd met ons account twitter.com/polderknowledge. Geen succes, vind ik: https://goo.gl/GfWRCi

Tot slot

De kracht van menselijke creativiteit is het samenspel van onze individuele ervaringen, voorkeuren, emoties en associaties. De kracht van A.I. is het herkennen van patronen die zijn verborgen in de data. Ik zie alleen maar kansen wat betreft de synergie tussen mens en machine. En jij?

Rob Mulder

“Het romantiseren van het verlies van banen aan technologie is niets beter dan te klagen dat antibiotica zoveel grafdelvers werkloos heeft gemaakt”. Dat banen van karakter veranderen is inherent aan menselijke ontwikkeling.”

Garry Kasparov

1: Deloitte heeft in 2014 een onderzoek voor de Nederlandse arbeidsmarkt gehouden.
2: Garry Kasparov. Deep Thinking − Where machine intelligence ends and human creativity begins. Mei 2017, PublicAffairs.

Share This